AVAZ szakmai és szülői workshop sorozat
Az AVAZ a beszédet támogató és helyettesítő applikáció olyan személyek számára, akik beszéddel való kifejezésben és a kommunikációjukban akadályozottak. A program az első olyan magyar nyelvű AAK alkalmazás, melyben egy-egy szót jelképező kép kiválasztása után annak ragozott alakjai megjelennek és azok közül ikonok segítségével is választhat a felhasználó. Ezzel a betűket nem ismerő személyek számára is biztosítja, hogy a legfontosabb ragok közül választani tudjon annak érdekében, hogy érthetőbb, nyelvtanilag helyesebb mondatokat fogalmazzon meg. Ez gyakorlatban úgy jelenik meg, hogy az ikonok egymás után való elhelyezésénél több nyelvtani lehetőségre van szükség, bekapcsolható egy 3-4 ragot felsorakoztató kezdő lista és egy 6-8 ragot felsorakoztató bővített lista. Az alkalmazásban lehetőség van betűhasználattal való kommunikációra is.
Emellett 3 szintű szókincs került összeállításra, annak érdekében, hogy a személyre szabás alapjául szolgáló táblát mindenki igényei szerint választhassa meg, ahhoz igazodva, hogy mekkora a kommunikációs gyakorlata a felhasználónak és milyen szókincsre van szüksége. Az első szinten elérhető 1000 üzenet a legalapvetőbb kommunikációt teszi lehetővé, ami még két egyre bővülő alapkészlettel egészíthető ki a második és a harmadik szinten, illetve további több ezer kép illeszthető be a táblába a képadatbázisból annak érdekében, hogy minden szükséges szó elérhető legyen, de azok megtalálása nem igényeljen túl sok időt a sok opció között. A tábla könnyen személyre szabható magyar nyelvű kezelőfelület segítségével és az alkalmazáson belül elérhető képek mellet lehetőség van internetes keresésre és fényképek beillesztésére is.
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Miről lesz szó a workshopokon?
A workshop során a résztvevők részletesen megismerhetikaz Avaz program funkcióit, az egyéni használathoz szükséges szerkesztési lehetőségeket.. Ahárom szintű szókincs közötti főbb különbségek a 3 szintű nyelvtani beállítás lehetőségei kerülnek bemutatásra. A felhasználói igényeikhez igazítható lehetőségek ismertetése között olyan funkciók kerülnek elő, mint a gyors keresés, az üzenet gyors gombhoz rendelése és visszahívása, a beszédhang beállítási lehetőségei, a kiválasztott üzenetmezők animálási lehetőségei és az archiválási és visszatöltései lehetőség használata. Bemutatjuk továbbá a legfontosabb beállításai lehetőségei mellett azt hogyan lehet 1-1 új üzenetet beilleszteni, törölni vagy azok sorrendjét megváltoztatni, valamint az un. szövegmezőben megjelent üzenet tovább küldeni e-mailben, és egyéb közösségi felületen-
Programok szülőknek
A bemutatókra első sorban olyan szülőket várunk, akik komplex kommunikációs igényű gyermeket nevelnek és alapvető kérdéseik vannak azzal kapcsolatban, hogy milyen szinten és módon lehet a gyermekének a kommunikációját megismerni és azt segíteni.
Beukelman ismert mondása: „az, hogy valakinek van egy kommunikációs eszköze épp úgy nem teszi őt sikeres kommunikációra képessé, ahogy az sem tesz senkit zongoristáva, hogy van egy zongorája.”
1. rész – Önkifejező kommunikációs szint felmérése, támogatása
A workshop középpontjában a (Rowland féle) Kommunikációs Mátrix áll, mely az önkifejező kommunikációs szint megismerésére kidolgozott informális felmérő eszköz. Kérdéssora magyar nyelven is elérhető szülők számára készült szintén magyar nyelven is elérhető segédletekkel.
Ez a kérdőív formátumú önbevalláson alapuló eszköz négy fő kommunikációs funkció meglétét vizsgálja (elutasítás, kérés, szociális formulák, információcsere). A hét szint a beszélő gyermekek beszédfejlődésének első 24 hónapjában megjelenő funkciókat választja szét.
Cálunk a felmérő eszköz bemutatásával megismertetni a kommunikációs funkciók és szintek tipikus fejlődését, valamint azt, hogy a kitöltés után hogyan lehet azonosítani és megfogalmazni a konkrét kommunikációs célokat a gyermek számára.
2. rész – Megértés támogatása, képek és tárgyak használata a napirendi és a feladathelyzetek bemutatására
A kifejező kommunikáció mellett nagyon sok esetben a megértéshez is speciális támogatásra van szükség. A környezet megismerése és megértése kulcsfontosságú a fogalmak fejlődésében, ami alapvető ahhoz, hogy gyermekek kifejezzék magukat.
Olyan kérdéseket járunk körül mint pl. : „Miért fontos tudni, hogy a komplex kommunikációs igényű személy mit ért a hozzá intézett üzenetekből? Milyen módoksegítik számára a megértést és mik nehezítik azt? Mi is az a könnyen érthető kommunikáció és mikor segítség a mindennapokban?” Cél: a workshop során a megértés támogatására használható eszközök és módok megismerése és ezek alkalmazása a mindennapokban. Kiemelt hangsúlyt kap az időbeli tájékozódás segítése és a jutalmazási rendszerek használatának lehetőségei, valamint a„ha…., akkor…” összefüggés vizuális és egyéb szimbolikus rendszerekkel támogatott formája.
Workshopok szakembereknek
A workshopot olyan szakemberek állítottuk össze, akik AAK-igényű személyekkel foglalkoznak fejlesztési, gondozási és egyéb szolgáltatási helyzetekben.
A workshopok során AAK-támogatásban használható elektronikus eszközök és online támogatások ismertetésére kerül sor. Az eszközök működésén / szerkesztésén túl azok felhasználhatóságát szeretnénk hangsúlyozni, hogy kinek milyen eszköz és milyen helyzetben lehet adekvát.
1. rész – AAK és az online oktatás. Kinek, mit, hogyan, miért?
Mikor és milyen AAK eszközt érdemes bevezetni egy-egy személy számára a kommunikációs támogatás érdekében. Hogyan lehet ezeket az eszközöket hatékonyan használni a hagyományos és az online oktatás során. Gyakorlati megközelítésű esetalapú megközelítéssel várjuk azokat erre az alkalomra, akik az alapoktól szeretnének beszélgetni az AAK módszereiről és eszközrendszeréről.
2. rész – Egyszerű kommunikátorok használata
A sok magas szintű kommunikációs eszköz mellett, kinek és mikor lehet mégis hasznos egy egyszerű kommunikátor? Hogyan lehet egy kommunikátor a tanítás eszköze? Hogyan kell ezeket használni, tartalommal feltölteni? Hogyan lehet ezeket akár tárgykommunikáció során is használni? Az eszközök használatával ismerkedésre és a tanulási- tanítási folyamatba beépítésre ötletgyűjtésre is módot ad ez az alkalom.
3. rész – Snap TD szoftver használata, személyre szabása
Kinek és miért lehet hasznos a Snap szoftver? Milyen előnyei és korlátai vannak a Tobii Dynawox programcsalád új kommunikációs alkalmazásának. Az alkalom során kipróbáljuk milyen kommunikációs lehetőségek érhetőek el a tábla szerkesztésben, és milyen egyéb kezelési és interaktív támogatások érhetők el. Csak egy érdekesség: lehetéség van olyan üzenetmező beillesztésére, ami minden alkalommal az adott hely aktuális időjárását ismerteti.
4. rész – Boardmaker lehetőségek: nyomtatható feladatlapoktól a táblán belül elérhető oktatási tartalmakig
A tobii Dynawox család szoftverei között megvalósult átjárhatóság következtében a Boardmakerrel már nem csak nyomtatható segédanyagokat és kommunikátor előlapokat, hanem interaktív feladatlapokat is készíthetünk. Sok magyarítható angol tartalom is elérhető, illetve sabloncsomagok segítik a típusfeladatok készítését különböző tantárgyi tartalommal. Az alkalom során pár közösen létrehozott interaktív tartalom elkészítése után kipróbáljuk azt is, hogyan lehet ezeket beilleszteni egy Snap táblába, és milyen feltételei vannak annak, hogy ezt a tábla használója le is tudja játszani.
5. rész – Avaz applikáció kezelésének, megjelenésének személyre szabása
6. rész – Avaz alkalmazáson belüli táblaszerkesztés
Az Avaz alkalmazásban 3 szintű szókincsérhető el képi kommunikációs táblákba rendezve. Emellett alkalmazás segítségével betűalapú prediktív kommunikációs lehetőség is elérhető. Kinek melyik lehet az optimális? Kinek célszerű teljesen saját táblát összeállítani? Hogyan lehet ezt megcsinálni? Az első szinten elérhető 1000 üzenet a legalapvetőbb kommunikációt teszi lehetővé, ami még két egyre bővülő alapkészlettel egészíthető ki a második és a harmadik szinten, illetve további több ezer kép illeszthető be a táblába a képadatbázisból. A tábla könnyen személyre szabható magyar nyelvű kezelőfelület segítségével és az alkalmazáson belül elérhető képek mellet lehetőség van internetes keresésre és fényképek beillesztésére is. A magyar nyelvű kommunikáció tanulása során, amikor egy személy számára a képek egymásután helyezésénél több nyelvtani lehetőségre van már szükség, bekapcsolható egy 3-4 ragot felsorakoztató kezdő lista és egy 6-8 ragot felsorakoztató bővített lista használatának lehetőségeire is kitérünk.
7. rész – Alternatív eszközök az IKT eszközök kezeléséhez: kapcsolóktól a tekintetkövetésig
Amikor valaki nem tudja kezelni érintéssel a tabletet vagy egérrel a számítógépet, akkor egérkiváltók, kapcsolók és alternatív egerek érhetők el számára. Mik ezek? Hogyan működnek? Hogy kell telepíteni, beállítani? Hogy kell begyakorolni ezek használatát? Ezekre a kérdésekre válaszolunk a workshop soron. Közösen kipróbáljuk ezen eszközöknek az összeszerelését, beállítását és ezek segítségével AAK alkalmazások kezelését.